الگوی طراحی کارخانه یکی از الگوهای طراحی در بین الگوهای طراحی Gang of Four (GoF) است. این یک الگوی طراحی خلاقانه است.
این الگوی طراحی، ایجاد اشیاء را پنهان می کند و اجازه می دهد تا در زمان اجرا در صورت لزوم، اشیاء ایجاد شوند. این الگوی طراحی به ما این امکان را می دهد که بدون افشای منطق ایجاد اشیاء ایجاد کنیم.
یک رابط برای ایجاد اشیاء استفاده می شود. اما کلاس فرعی تصمیم خواهد گرفت که کدام کلاس شروع شود. نمودار UML برای الگوی طراحی کارخانه در زیر آورده شده است.
![الگوهای طراحی - کارخانه](http://pezhvak24.ir/dl/10kcor/cscd/article/design-patterns-factory/Images/factory UML.png)
یک برنامه نمونه برای این الگوی طراحی در زیر آورده شده است. در این نمونه برنامه، ما در حال نوشتن برنامه ای هستیم تا برای مسائل پشتیبانی تولید راهنمایی کنیم. یک تیم پشتیبانی تولید ممکن است انواع مختلفی از مسائل را مدیریت کند. اینها می توانند مشکلات برنامه، مسائل تجاری، مسائل پایگاه داده، یا مسائل نصب و غیره باشند.
به عنوان مثال، اگر مشکل یک برنامه کاربردی باشد، ممکن است کد منبع را بررسی کنیم و علت اصلی مشکل را شناسایی کنیم. ممکن است برای کمک با تیم توسعه تماس بگیریم.
به همین ترتیب، اگر مشکل مربوط به نصب باشد، ممکن است ترتیب نصب را بررسی کنیم و میتوانیم با تیم نصب تماس بگیریم تا نصب را در محیط کلاینت تأیید کنیم.
برنامه زیر راهنمایی برای رسیدگی به انواع مختلف مسائل با استفاده از روش Factory ایجاد می کند. این یک مثال بسیار ابتدایی و ساده از الگوی طراحی کارخانه است.