جنبه اصلی توسعه بازی درک هر فرآیند از نظر تئوری و همچنین عملی است. در این مقاله، من در مورد یک مفهوم بسیار حیاتی بحث خواهم کرد که معمولاً در هنگام طراحی و توسعه بازی ها مورد بحث و تمرین قرار می گیرد، یعنی بازی های دو بعدی Perspectives & Z Order. من روی دیدگاه بازی در بازیهای دو بعدی و Z Order تمرکز خواهم کرد.
پیش نیازها
-
اشتیاق بازی
Z-Ordering
در بازی های سه بعدی، توسعه دهندگان می توانند 3 محور یعنی محور X، محور Y و محور Z را دستکاری کنند. به طور مشابه، توسعه دهندگان می توانند شی را از این سه جهت مشاهده کنند. با این حال، در بازیهای دوبعدی، هم توسعهدهنده و هم کاربر میتوانند اشیاء را فقط به صورت دو بعدی و با دستکاری محور X و Y توسعه دهند. در بازی های دو بعدی، به دلیل دسترسی به دو بعد، چیدمان اشیا / جن روی بوم کمی پیچیده تر است. به عنوان مثال، برای ایجاد جلوه از یک صحنه کوهستانی، صحنه به گونهای چیده شده است که اجسام دور و نزدیک را به ما نشان دهد، این کار ساده است زیرا میتوانیم به سادگی اجسام کوچک را در بالای صحنه قرار دهیم. و اشیاء با اندازه بزرگ در جلوی صحنه برای ایجاد افکت فاصله نزدیک/دور. اما، اگر بخواهیم برخی از اشیاء را بین آنها قرار دهیم و بخواهیم پیکربندی کنیم که کدام شی باید قبل از کدام شی قرار گیرد، چه؟
این زمانی است که مرتبه Z وارد قدرت می شود، ما می توانیم با تغییر مقدار مرتبه Z، انتخاب کنیم که کدام شی را قبل از کدام شی نشان دهیم، یعنی می توانیم از +ive برای قرار دادن اشیاء در پشت اشیاء دیگر و از مقادیر +ve یا -ve استفاده کنیم. برای قرار دادن اشیا در مقابل اشیاء دیگر. Z-ordering بیشتر شبیه لایهبندی اشیا در صحنه به روشی مشابه لایهبندی در فتوشاپ یا استفاده از دستور Go to Back یا Go to Front مجموعههای MS-Office است. برای مطالعه بیشتر، میتوانید Z-order را در بازیهای دو بعدی از بالا به پایین کاوش کنید .
چشم اندازهای دو بعدی
در بازی های دو بعدی، عمدتاً دو نوع پرسپکتیو وجود دارد
-
تیرانداز اول شخص / پرسپکتیو.
-
دیدگاه سوم شخص
تیرانداز اول شخص / پرسپکتیو
این چشم انداز فقط اشیاء بازی را نشان می دهد، به عنوان مثال اسلحه، آتش و غیره، به بازیکن ظاهر و احساس کنترل بازی توسط خودشان را می دهد.
دیدگاه سوم شخص
این دیدگاه شامل شخصیتهای بازی میشود که به بازیکنان اجازه میدهد تا حرکت شخصیت را دستکاری کنند و در طول بازی بازی کنند.