این مقاله به عنوان یک معرفی کلی بر روی برخی از پلتفرم های توسعه بازی تمرکز خواهد کرد. این مقاله بیشتر تئوری است و مبتنی بر کدنویسی نیست، اما انتخاب پلتفرمهای بازی با دقت برای توسعه بازی بسیار حیاتی است.
پیش نیازها
- اشتیاق بازی.
بیایید اکنون شروع کنیم.
در اینجا لیست پلتفرم های توسعه بازی است که من انتخاب کرده ام.
- Cocos2d-X
- Cocos2d-XNA
- Unity3D
- بازی ساز
- مارمالاد
Cocos2d-X
Cocos2d-Xپلتفرم یک پلتفرم توسعه بازی دو بعدی است. این پلتفرم منبع باز است، بنابراین دارای مزایا و معایب منبع باز بودن است. این یک موتور بازی سازی بین پلتفرمی است، به این معنی که بازی های تک کد (با تنظیمات کمی) را می توان برای اندروید، IOS، ویندوز فون، ویندوز استور، دسکتاپ و غیره توسعه داد. این پلت فرم بهترین کتابخانه ها را برای توسعه بازی های مبتنی بر دوبعدی فراهم می کند. . این پلتفرم مبتنی بر بصری نیست (یعنی توسعه مبتنی بر کشیدن یا رها کردن) زیرا صرفاً مبتنی بر کدنویسی است. بنابراین، باید یا از ویرایشگرهای سطح بازی استفاده کنید یا هر بار که می خواهید تنظیمات بصری بازی را مشاهده کنید، برنامه را اجرا کنید. این پلتفرم منحصراً از C++ به عنوان زبان توسعه زیربنایی خود استفاده می کند. بنابراین، اگر از طرفداران توسعه در C++ نیستید، باید پلتفرم های مناسب دیگری را انتخاب کنید.
Cocos2d-XNA پلت فرم
Cocos2d-XNA همان ویژگی های Cocos2d-X را ارائه می دهد . تنها تفاوت زبان توسعه زیرین آن است که C# با XNA است.
این پلتفرم ترکیبی از سه پلتفرم است
- Cocos2D (برای توسعه بازی دو بعدی).
- XNA (برای ایجاد دارایی های گرافیکی بصری).
- تک بازی (برای توسعه بین پلتفرمی).
من شخصاً این پلتفرم را ترجیح میدهم، اگرچه باگهای زیادی همراه است و کمک زیادی برای رفع اشکالها در دسترس نیست.
Unity3D
Unity3Dپلتفرم عمدتاً توسعه بازی سه بعدی در نسخه اولیه آن است. از آنجایی که unity3d نسخه 4.x، unity3d برای ساخت بازی های دو بعدی نیز استفاده می شود و اکنون با انتشار جدید unity3d نسخه 5، پیشرفت های جدید زیادی به خصوص در ساخت بازی های دو بعدی مشاهده شده است. جذابترین چیز در مورد Unity برای توسعهدهندگان، ویژگی توسعه تصویری کشیدن و رها کردن آن با انعطافپذیری زبانهای توسعه زیربنایی Unity است، توسعهدهندگان میتوانند بازیها را در جاوااسکریپت یا سی شارپ توسعه دهند، اما C# بیشتر ترجیح داده میشود. برای توسعه بین پلتفرمی در دسترس است. این در نسخه رایگان و پولی موجود است که آن را به یک بسته کامل برای توسعه دهندگان بازی حرفه ای و مبتدی تبدیل می کند.
بازی ساز
بازی سازپلتفرم موتور توسعه بازی چند پلتفرمی است. این عمدتاً برای بازیهای مبتنی بر دوبعدی توسعه داده شده است، با این حال، نسخههای جدید ممکن است از توسعه سه بعدی پشتیبانی کنند. البته مطمئن نیستم چون شخصاً تجربه ای در کار با Game Maker ندارم . این موتور برای استفاده از تمامی امکانات آن بدون هزینه نیست.
پلتفرم Marmalade
Marmalade یکی دیگر از موتورهای توسعه بازی چند پلتفرمی است. این پشتیبانی از بازی های مبتنی بر دو بعدی را فراهم می کند. زبان اصلی آن C/C++ است، هدف اصلی این پلتفرم ارائه یک کد پایه برای همه پلتفرمها است، یعنی توسعهدهندگان نیازی به استفاده از کتابخانه اضافی دیگری برای استقرار چند پلتفرمی ندارند. من شخصاً روی این پلتفرم کار نکرده ام، بنابراین، اظهار نظر بیشتر در این مورد برای من دشوار است. نسخه رایگان این پلتفرم در دسترس است.
به طور خلاصه، انتخاب بین پلتفرم ها واقعا دشوار است. این کاملاً به نیازهای توسعه دهندگان بستگی دارد. من شخصا آخرین نسخه Unity3D را توصیه می کنم.
نتیجه گیری
این مقاله در مورد برجسته کردن برخی از پلتفرم های رایج توسعه بازی است که برای توسعه انواع بازی ها مانند بازی های دسکتاپ، بازی های مبتنی بر موبایل یا بازی های مبتنی بر کنسول مورد نیاز است.
سلب مسئولیت
من مالک هیچ یک از تصاویر نیستم.