در این مطلب، ویدئو آموزش برنامه نویسی Blender 2.9 Python Addon با زیرنویس فارسی را برای دانلود قرار داده ام. شما میتوانید با پرداخت 15 هزار تومان ، این ویدیو به علاوه تمامی فیلم های سایت را دانلود کنید.اکثر فیلم های سایت به زبان انگلیسی می باشند. این ویدئو دارای زیرنویس فارسی ترجمه شده توسط هوش مصنوعی می باشد که میتوانید نمونه ای از آن را در قسمت پایانی این مطلب مشاهده کنید.
مدت زمان فیلم: 00:10:21
تصاویر این ویدئو:
قسمتی از زیرنویس این فیلم:
00:00:00,080 –> 00:00:01,839
hey j m در اینجا با یک آموزش مبتدی جدید
2
00:00:01,839 –> 00:00:04,240
برای برنامه نویسی افزونه های مخلوط کن
3
00:00:04,240 –> 00:00:05,120
با پایتون
4
00:00:05,120 –> 00:00:07,040
قصد داریم یک نمونه دنیای واقعی ایجاد کنیم
5
00:00:07,040 –> 00:00:08,960
و همانطور که ممکن است بدانید من از
6
00:00:08,960 –> 00:00:11,040
کد ویژوال استودیو به عنوان
7
00:00:11,040 –> 00:00:13,440
ایده و یک افزونه به نام توسعه مخلوط کن
8
00:00:13,440 –> 00:00:15,839
توسط کوسه استفاده می
9
00:00:15,839 –> 00:00:18,000
کنم. میانبر صفحه کلید
10
00:00:18,000 –> 00:00:19,359
ctrl و shift p است
11
00:00:19,359 –> 00:00:21,119
که با آن گزینه هایی برای شروع
12
00:00:21,119 –> 00:00:22,400
مخلوط کن با
13
00:00:22,400 –> 00:00:24,240
افزونه فعلی خود در حال توسعه دارید و
14
00:00:24,240 –> 00:00:26,480
گزینه دیگر ایجاد یک افزونه جدید است
15
00:00:26,480 –> 00:00:27,920
و این همان کاری است که ما در حال حاضر می خواهیم انجام
16
00:00:27,920 –> 00:00:28,560
17
00:00:28,560 –> 00:00:31,359
دهیم. پوشه برای افزونه
18
00:00:31,359 –> 00:00:33,680
و من نام آن را python modifier
19
00:00:33,680 –> 00:00:35,760
util گذاشتم زیرا این افزونه دارای دو
20
00:00:35,760 –> 00:00:37,040
ویژگی است که
21
00:00:37,040 –> 00:00:39,360
همه اصلاحکنندههایی را که به یک شی متصل شدهاند اعمال و حذف میکند،
22
00:00:39,360 –> 00:00:41,680
23
00:00:41,680 –> 00:00:43,920
بنابراین بیایید شروع کنیم، ctrl shift
24
00:00:43,920 –> 00:00:45,280
و p را فشار داده
25
00:00:45,280 –> 00:00:48,399
و سپس blender new addon را انتخاب کنید.
26
00:00:48,399 –> 00:00:49,920
من با یک الگوی ساده شروع می کنم
27
00:00:49,920 –> 00:00:52,239
که فقط یک
28
00:00:52,239 –> 00:00:53,039
فایل init ساده ایجاد
29
00:00:53,039 –> 00:00:55,039
می کند، می بینید که در یک لحظه
30
00:00:55,039 –> 00:00:56,399
نام افزونه طوری تنظیم می
31
00:00:56,399 –> 00:00:59,520
شود که فرض کنید j modifier util و سپس
32
00:00:59,520 –> 00:01:02,000
نام نویسنده که jnm است
33
00:01:02,000 –> 00:01:04,720
، این را انتخاب می کنم. پوشه و در اینجا
34
00:01:04,720 –> 00:01:08,400
ما فایل init تولید شده را
35
00:01:10,159 –> 00:01:12,000
داریم و وقتی مخلوط کن را شروع می کنیم، اکنون
36
00:01:12,000 –> 00:01:14,000
ctrl shift و p را فشار داده
37
00:01:14,000 –> 00:01:17,040
و سپس blender start را انتخاب
38
00:01:17,040 –> 00:01:19,040
می کنیم، می بینید که من چندین نصب
39
00:01:19,040 –> 00:01:21,280
روی رایانه شخصی
40
00:01:21,280 –> 00:01:23,360
دارم، این یک مخلوط کن را به نقطه 92 انتخاب
41
00:01:23,360 –> 00:01:26,159
می کنم و سپس می توانم بروم. به تنظیمات برگزیده،
42
00:01:26,159 –> 00:01:28,960
سپس به بخش افزونهها میروید و میتوانید
43
00:01:28,960 –> 00:01:30,720
افزونهای را ببینید که من در
44
00:01:30,720 –> 00:01:31,439
حال توسعه
45
00:01:31,439 –> 00:01:33,280
آن هستم، البته در حال حاضر هیچ کاری انجام نمیدهد،
46
00:01:33,280 –> 00:01:34,880
اما ثبت شده است،
47
00:01:34,880 –> 00:01:38,799
خوب مرحله بعدی اضافه کردن ویژگیهایی است
48
00:01:38,799 –> 00:01:41,840
که اپراتورها برای اعمال آن نیاز داریم و
49
00:01:41,840 –> 00:01:43,200
اصلاح کننده هایی که به اشیاء متصل هستند را حذف کنید،
50
00:01:43,200 –> 00:01:46,000
بنابراین یک
51
00:01:46,000 –> 00:01:48,560
فایل پایتون جدید برای اپراتورها ایجاد کنید، اجازه دهید
52
00:01:48,560 –> 00:01:49,759
آن را jmu op بنامیم
53
00:01:49,759 –> 00:01:52,720
، پسوند py را فراموش نکنید و سپس
54
00:01:52,720 –> 00:01:54,159
یک فایل دیگر برای پنل
55
00:01:54,159 –> 00:01:55,759
که دارای دو دکمه برای
56
00:01:55,759 –> 00:01:57,840
اجرای عملگرها خواهد بود،
57
00:01:57,840 –> 00:02:00,479
اجازه دهید این فایل را فراخوانی کنیم. پنل jmu بسیار خوب
58
00:02:00,479 –> 00:02:02,000
من پیاده سازی را
59
00:02:02,000 –> 00:02:04,880
با رابط کاربری با پنل شروع می کنم اول از همه
60
00:02:04,880 –> 00:02:05,119
61
00:02:05,119 –> 00:02:07,680
ماژول bpy را وارد می کنم که
62
00:02:07,680 –> 00:02:10,560
ماژول اصلی برای توسعه blender python است
63
00:02:10,560 –> 00:02:12,480
و سپس به کلاس پانل نیاز داریم
64
00:02:12,480 –> 00:02:14,000
که در انواع bpy تعریف شده است.
65
00:02:14,000 –> 00:02:17,200
برای پانل
66
00:02:17,200 –> 00:02:19,760
یک کلاس جدید از نوع پانل استخراج می کنیم و
67
00:02:19,760 –> 00:02:21,280
نام کلاس باید از یک قرارداد
68
00:02:21,280 –> 00:02:22,080
نامگذاری خاص
69
00:02:22,080 –> 00:02:24,319
برای پانل ها پیروی کند،
70
00:02:24,319 –> 00:02:25,760
باید متن زیرخط
71
00:02:25,760 –> 00:02:28,800
pt زیرخط را دقیقاً مانند آن داشته باشد و برای
72
00:02:28,800 –> 00:02:29,680
کلاس پایه
73
00:02:29,680 –> 00:02:32,879
از پانل استفاده می کنیم، بسیار عالی است. ابتدا باید
74
00:02:32,879 –> 00:02:33,840
چند
75
00:02:33,840 –> 00:02:37,040
ویژگی اضافه کنیم که نوع فضای bl
76
00:02:37,040 –> 00:02:38,720
که تعریف میکند میخواهیم
77
00:02:38,720 –> 00:02:40,959
پانل را در نمای سه بعدی ببینیم،
78
00:02:40,959 –> 00:02:44,319
بنابراین آن را روی نمایش سه بعدی تنظیم کنیم، سپس نوع منطقه را
79
00:02:44,319 –> 00:02:45,680
که روی
80
00:02:45,680 –> 00:02:48,959
ui برای پانل تنظیم شده است، سپس برچسب bl را داریم
81
00:02:48,959 –> 00:02:50,959
که در هدر پانل نمایش داده می شود
82
00:02:50,959 –> 00:02:53,120
83
00:02:53,120 –> 00:02:55,280
و سپس دسته bl که می
84
00:02:55,280 –> 00:02:56,560
توانید در برگه
85
00:02:56,560 –> 00:02:59,519
در نوار کناری سمت راست مشاهده کنید، بسیار خوب
86
00:02:59,519 –> 00:03:01,440
این اطلاعاتی است که ما برای پانل نیاز داریم، اکنون
87
00:03:01,440 –> 00:03:02,959
روش ترسیم می آید
88
00:03:02,959 –> 00:03:05,440
و در این روش شما تعریف می کنید که رابط کاربری چگونه
89
00:03:05,440 –> 00:03:06,400
به نظر می رسد.
90
00:03:06,400 –> 00:03:08,239
برای مثال برای تعریف سطرها و
91
00:03:08,239 –> 00:03:10,560
ستونها و دکمهها و غیره
92
00:03:10,560 –> 00:03:12,879
برای تعریف سطرها و ستونها، میتوانید
93
00:03:12,879 –> 00:03:14,879
از ویژگی layout که با
94
00:03:14,879 –> 00:03:16,480
کلاس پایه پانل ارائه میشود استفاده کنید
95
00:03:16,480 –> 00:03:18,720
و من میخواهم ابتدا دو دکمه در یک
96
00:03:18,720 –> 00:03:21,280
سطر و دو
97
00:03:21,280 –> 00:03:23,519
ستون داشته باشم. من یک ردیف از
98
00:03:23,519 –> 00:03:24,480
طرح بندی دریافت کنید
99
00:03:24,480 –> 00:03:26,879
و با ردیف می توانم یک ستون ایجاد کنم
100
00:03:26,879 –> 00:03:28,640
و به این ستون می خواهم یک عملگر اضافه کنم
101
00:03:28,640 –> 00:03:30,720
که به عنوان یک دکمه نمایش داده می شود که
102
00:03:30,720 –> 00:03:32,720
اکنون عملگر
103
00:03:32,720 –> 00:03:34,480
نداریم اما می خواهیم آن را بنویسیم
104
00:03:34,480 –> 00:03:37,519
و فرض کنیم شناسه شی نقطه خواهد بود
105
00:03:37,519 –> 00:03:39,519
همه مدها را برای اعمال همه
106
00:03:39,519 –> 00:03:41,200
مدیفایرها اعمال کنید،
107
00:03:41,200 –> 00:03:43,120
اکنون می توانید یک متن برای نمایش دکمه تعریف
108
00:03:43,120 –> 00:03:45,200
109
00:03:45,200 –> 00:03:48,720
110
00:03:48,720 –> 00:03:50,400
111
00:03:50,400 –> 00:03:53,360
کنید. به
112
00:03:53,360 –> 00:03:54,799
این زنگ میزنه cancel
113
00:03:54,799 –> 00:03:57,920
all mods just copy and paste i’m lazy
114
00:03:57,920 –> 00:04:00,159
و با اینکار رابط کاربری کامل میشه و
115
00:04:00,159 –> 00:04:01,439
باید عملگرها رو پیاده سازی کنیم
116
00:04:01,439 –> 00:04:04,000
حالا دوباره میرم سراغ فایلی
117
00:04:04,000 –> 00:04:05,680
که برای اپراتورها
118
00:04:05,680 –> 00:04:08,720
درست کردیم bpy رو وارد می کنم و این بار ما
119
00:04:08,720 –> 00:04:10,799
باید نوع دیگری وارد کنیم و
120
00:04:10,799 –> 00:04:14,400
این عملگر دوباره کلاسی است که باید
121
00:04:14,400 –> 00:04:15,680
از آن مشتق
122
00:04:15,680 –> 00:04:18,399
کنیم تا عملگرهای خود را ایجاد کنیم، همچنین از
123
00:04:18,399 –> 00:04:19,759
یک قرارداد نامگذاری پیروی می کند
124
00:04:19,759 –> 00:04:22,160
که نام کلاس های عملگر باید
125
00:04:22,160 –> 00:04:23,840
حاوی underscore ot
126
00:04:23,840 –> 00:04:27,680
underscore باشد و دوباره ما ابتدا به ویژگی ها نیاز داریم
127
00:04:27,680 –> 00:04:30,160
ID این است. یکی که ما
128
00:04:30,160 –> 00:04:32,240
برای نمایش اپراتور در پنل استفاده می کنیم و
129
00:04:32,240 –> 00:04:34,479
همانطور که می دانید اولین مورد این است که نقطه شیء
130
00:04:34,479 –> 00:04:37,440
همه مدها را اعمال می کند سپس می توانیم یک برچسب تعریف کنیم
131
00:04:37,440 –> 00:04:39,759
که گفتم همه را اعمال کنیم
132
00:04:39,759 –> 00:04:42,240
که در پنل نیز استفاده می شود بنابراین
133
00:04:42,240 –> 00:04:45,120
تعریف کردن کار اضافی است. متن آنجا
134
00:04:45,120 –> 00:04:47,040
و سپس ما یک توضیح
135
00:04:47,040 –> 00:04:49,199
داریم که وقتی
136
00:04:49,199 –> 00:04:51,120
با نشانگر ماوس روی دکمه
137
00:04:51,120 –> 00:04:52,400
در پنل
138
00:04:52,400 –> 00:04:54,800
139
00:04:54,800 –> 00:04:56,080
140
00:04:56,080 –> 00:04:59,280
می رویم به عنوان یک راهنمای نمایش
141
00:04:59,280 –> 00:05:00,720
داده می شود.
142
00:05:00,720 –> 00:05:02,479
من با اجرا شروع میکنم
143
00:05:02,479 –> 00:05:04,639
و دو پارامتر دارد self و context
144
00:05:04,639 –> 00:05:06,560
self فقط نشان میدهد که این
145
00:05:06,560 –> 00:05:08,240
متدی است که برای کلاس تعریف شده است
146
00:05:08,240 –> 00:05:10,240
و پیادهسازی که در یک
147
00:05:10,240 –> 00:05:12,800
لحظه انجام میدهم بیایید به روش نظرسنجی برویم
148
00:05:12,