سیستم اتوماسیون خانگی اتوماسیون بخش عمده ای از کارهای الکترونیکی و الکتریکی در یک خانه است . از ترکیبی از سختافزار و نرمافزار برای فعال کردن کنترل و مدیریت وسایل و دستگاههای داخل خانه استفاده میکند .
اتوماسیون خانگی نه تنها به کاهش تلاش انسان اشاره دارد، بلکه به کارایی انرژی و صرفه جویی در زمان نیز اشاره دارد. در اینجا ما در حال انجام اتوماسیون خانگی با استفاده از ESP8266 – WiFi SoC و برنامه Blynk Playstore هستیم.
اجزای مورد نیاز
- ESP8266
- مقاومت 470Ω
- رهبری
- تخته نان
- کابل یو اس بی
- سیم های اتصال
- تلفن اندروید با برنامه Blynk
سخت افزار
مدار
Home-Automation-using-using-ESP8266-Blynk-App-Circuit-Diagram
توضیح نمودار مدار
NodeMCU به 4- Channel Relay Board
- پایه D0 NodeMCU را به پایه D1 برد رله 4 کانالی وصل کنید.
- پایه D1 NodeMCU را به پایه D2 برد رله 4 کانالی وصل کنید.
- پایه D2 NodeMCU را به پایه D3 برد رله 4 کانالی وصل کنید.
- پایه D3 NodeMCU را به پایه D4 برد رله 4 کانالی وصل کنید.
- 3.3 ولت NodeMCU را به پین Vcc برد رله 4 کانالی وصل کنید.
- پایه GND NodeMCU را به GNDpin برد رله 4 کانالی وصل کنید.
نرم افزار
نصب کتابخانه Blynk
- فایل فشرده برای کتابخانه Blynk را دانلود کنید: Blynk_Release_v0.4.8
- فایل فشرده دانلود شده را در یک پوشه استخراج کنید.
- Arduino IDE را باز کنید ، به مسیر File -> Preferences بروید و در زیر برگه تنظیمات ، مسیر مکان اسکچبوک را کپی کنید.
- حالا فایل اکسپلورر را باز کنید و به محل مسیر کپی شده بروید. این مسیری است که تمام کتابخانه ها در آن نصب می شوند. بنابراین، ما باید تمام کتابخانه های Blynk را که به تازگی دانلود شده اند را در این پوشه کپی کنیم.
- فایل ها/پوشه ها را از پوشه Libraries دایرکتوری دانلود شده Blynk کپی کنید و آن را در پوشه Libraries دایرکتوری Arduino IDE خود قرار دهید (مسیری که در مرحله 3 کپی کردیم).
- به طور مشابه، فایل ها/پوشه را از پوشه Tools دایرکتوری دانلود شده Blynk کپی کنید و آن را در پوشه Tools دایرکتوری Arduino IDE خود قرار دهید.
نصب و پیکربندی برنامه Blynk
- ابتدا اپلیکیشن Blynk را از پلی استور نصب کرده و باز کنید.
- با استفاده از حساب ایمیل یا حساب فیس بوک یک حساب کاربری ایجاد کنید.
- روی New Project کلیک کنید، نام پروژه را وارد کنید (نام پروژه را مطابق میل خود وارد کنید) به عنوان “ Home Automation ”، Device را به عنوان “ NodeMCU ” انتخاب کنید، نوع اتصال را به عنوان “ Wi-Fi ” و سپس روی نماد “ Create ” کلیک کنید.
- پس از ایجاد پروژه، برنامه کد Auth Token را به شناسه ایمیل ثبت شده ارسال می کند.
- برای ایجاد دکمه روی نماد "+" که در سمت راست بالای برنامه قرار دارد کلیک کنید.
- نام دکمه را وارد کرده و پین های GPIO را انتخاب کنید (مثلا: D0، D1، D2، D3)
برنامه نویسی ESP8266 – برنامه Blynk
کد آردوینو
#define BLYNK_PRINT Serial
#include <ESP8266WiFi.h>
#include <BlynkSimpleEsp8266.h>
char auth[] = “YourAuthToken”;
char ssid[] = “YourNetworkName”;
char pass[] = “رمز عبور شما”;
void setup()
{
Serial.begin(9600);
Blynk.begin(auth, ssid, pass);
}
void loop()
{
Blynk.run();
}