برنامه نویسی همیشه سرگرم کننده بوده است و با پلتفرم های توسعه مانند آردوینو بسیار بهتر شده است. تقریباً هر برنامه نویسی در اینجا سعی کرده است نوعی بازی را با استفاده از زبانی که یاد می گیرد/تمرین می کند توسعه دهد. این به آنها کمک می کند تا مهارت های برنامه نویسی خود را به شیوه ای سرگرم کننده و در عین حال سازنده تنظیم کنند. من از زمانی که با آردوینو آشنا شدم، از طرفداران پر و پا قرص آردوینو بودم و همیشه می خواستم چیز جالبی را با آن امتحان کنم، وقتی فهمیدم که با یک LCD گرافیکی مانند نوکیا 5110 و آردوینو چقدر می تواند جالب شود، ایده من برای توسعه یک بازی بود. این یک راه جالب برای تقویت مهارت های برنامه نویسی و سرگرمی همزمان بود، بنابراین اگر چه شما بچه ها ممکن است علاقه مند به توسعه بازی خود نیز باشید. از این رو در این آموزش می آموزیم که چگونه می توانیم با استفاده از آردوینو و LCD های گرافیکی بازی مناسب بسازیم .
ما قبلاً آن بازی قدیمی Snake را با استفاده از آردوینو ساختهایم ، بنابراین این بار در حال آزمایش چیز جدیدی هستیم و این بازی را به عنوان بازی مسابقه فضایی نامگذاری کردیم که در آن باید کشتی خود را با استفاده از جوی استیک از کشتیهای دشمن در امان نگه دارید.
استراتژی بازی:
قبل از شروع، بسیار مهم است که برنامه ریزی کنید که بازی شما واقعاً چگونه کار می کند. من برای انتخاب سخت افزارم با LCD گرافیکی Nokia5110 و جوی استیک رفتم. من در این آموزش فرض می کنم که شما نیز همان را انتخاب کرده اید. از آنجایی که نوکیا 5110 فضای زیادی ندارد، ما کل بازی خود را در رزولوشن 84*48 پیکسل صفحه نمایش خود برنامه ریزی کرده ایم. ما قبلاً آموزش هایی در مورد نحوه اتصال LCD Nokia 5110 با آردوینو و جوی استیک با آردوینو ساخته ایم .
در این فضا، ما باید به شدت در منطقه بازی و قسمت صفحه امتیاز قرار بگیریم که مواردی مانند امتیاز و موارد دیگر را نمایش می دهد. برای پیگیری مکان های پیکسل و به روز رسانی آنها روی صفحه، دانستن مکان پیکسلی که در آن چیزها را در آن قرار می دهید بسیار مهم است.
هنگامی که ظاهر صفحه نمایش بازی مشخص شد، باید شخصیت های بازی خود را تعیین کنیم. برای بازی من فقط دو نفر داریم، شخصیت بازیکن که یک سفینه فضایی است و شخصیت دشمن که باید به نوعی شبیه یک سفینه فضایی بیگانه باشد. ال سی دی نوکیا می تواند تصاویر بیت مپ را نمایش دهد، بنابراین تصمیم گرفتم از این گزینه برای نمایش سفینه فضایی خود و دشمنان استفاده کنم.
بنابراین ما یک سفینه فضایی خواهیم داشت که در میان سفینه های فضایی بیگانگان مسابقه می دهد، این سفینه فضایی سه مسیر برای تغییر خواهد داشت تا از برخورد با بیگانگان جلوگیری کند. بیگانگان در همه زمان ها می توانند تنها دو مسیر را اشغال کنند و بازیکن باید بتواند از طریق مسیر آزاد رانندگی کند. هنگامی که این ایده ها به نتیجه رسید، می توانیم به سخت افزار و سپس برنامه نویسی ادامه دهیم.
مدار:
مدار این بازی آردوینو بسیار ساده است. فقط باید ماژول LCD نوکیا 5110 و جوی استیک را با آردوینو وصل کنیم. نمودار مدار کامل در زیر نشان داده شده است
ال سی دی نوکیا 5110 با ولتاژ 3.3 ولت و ماژول جوی استیک 5 ولت کار می کند، بنابراین مطمئن شوید که ال سی دی را فقط با ولتاژ 3.3 ولت وصل می کنید، زیرا 5 ولت ممکن است به آن آسیب دائمی برساند. LCD از طریق پروتکل SPI با آردوینو ارتباط برقرار می کند و جوی استیک فقط ADC را برای خواندن تغییر ولتاژ می خواند. تنظیم اتصال چیزی شبیه به این در زیر خواهد بود
پیش نیازها:
قبل از اینکه به بخش برنامه نویسی بپردازیم، برای شما مهم است که با ماژول نمایش و جوی استیک راحت باشید، بنابراین می توانید از آموزش های زیر برای دانستن بیشتر در مورد آنها استفاده کنید و سپس به اینجا برگردید تا مطمئن شوید که کارها به روش ما کار می کنند. نیاز به آن
برنامه نویسی آردوینو برای بازی مسابقه فضایی:
برنامه کامل بازی را می توانید در انتهای این صفحه مشاهده کنید. می توانید آن را مستقیماً در Arduino IDE خود استفاده کنید و آن را در برد خود آپلود کنید. اما اگر می خواهید بدانید که در داخل کد چه اتفاقی می افتد، ادامه مطلب را بخوانید.
مثل همیشه ما برنامه خود را با افزودن فایلهای هدر کتابخانه خود شروع میکنیم، برای این پروژه به سه کتابخانه نیاز داریم که کتابخانه SPI به طور پیشفرض به IDE شما اضافه میشود. دو کتابخانه دیگر باید از صفحه Adafruit Github دانلود شود . اگر مطمئن نیستید که چگونه کتابخانه را اضافه کنید، آموزش رابط LCD ذکر شده در بخش پیش نیازها را دنبال کنید .